השבאבניקים 2017 עונה 1 פרק 1 – סקירה

הישיבה כמרחב מאגניב והבטלנים כבעלי תפקיד בישיבה

לאחרונה התחילה סדרה חדשה בשם "השבאבניקים". הכינוי שבאבניק הוא כינוי לנוער ברזלים פרחחים המסתובבים, הכינוי מגיע מערבית. הסדרה עוסקת בתרבות של החרדים בישיבה גדולה. היא שייכת לז'אנר הקומדיה והופקה על ידי הוט.

מאת גרשון מושקוביץ:

סיימתי כעת לצפות את הפרק הראשון של הסדרה "השבאבניקים". אגיד לכם האמת, לא רציתי לראות. הייתי בטוח שמדובר בסדרה על בחורים מישיבה מוזרה, בטח גם חבר'ה מאזורים שלא מייצגים את החברה הליטאית, בני מיעוטים מחור בצפון או בדרום שאיני מכיר מחווייתי את עולם הישיבות. השם השבאבניקים קצת הפחיד אותי, מה לי ולהם, וכעת אני מבין שזו הקצנה.

חבר אמריקאי ישראלי המליץ לי והביא לי דוג' של כמה סוגיות שם שעלו בדרך אגב, כגון: האם אפשר לתקן קנייטש, איך להתייחס לבחור חדש ולא רצוי שהוכנס ללון בחדר בהוראת ראש הישיבה ואיך לשוחח אל הראש ישיבה בתואר הרב או במילה הוא בגוף שלישי. ועד כמה מותר לחרדי להרגיש בבית ולא בגלות ברחוב החילוני?

הפתיחה הייתה טובה מאוד ומראה שהבימאי יודע ליצור מתח המשמר את הסקרנות, אבל לא רק, אלא עניין סמלי – הזמנה לראות עולם מתמוטט מהשמיים. אם אני מבין נכון היוצר בא לרמז שקיצוניות דתית מזיקה לחרדים ותהווה סכנה לגיבורים בסדרה. העלילה של הסדרה היא רבת גוונים. לא רק רואים את עולמם של הבחורים, אלא גם את עולמם של הרבנים בישיבה ואת הקונפליקטים שיש להם. ולא רק בהיבט קבוצתי חברתי אלא גם בהיבט אישי, כגון שידוכים – יחסים עם בנות.

הישיבה בעיני הסדרה, היא בית כלא, חדר כושר עם משקולות, מחנה קיץ, גאנג של פושעים, צבא ומערבון. אווירת כנופיה קבוצתית של מס' בחורים שמקבלים נער חלש חברתית. אבל הנער כמו פורסט גאמפ נהיה מדליק ומוצא את התרומה שלו לכנופיה. בסדרה שלושת בחורי הישיבה הפרוסטערס, הם כנופיה קולית וכשדב הוא בחור הישיבה הראשון הנוהג כמו צפוני, עניין מאגניב. ובהקשר הזה אגיד שהמוזיקה נעה ממוזיקת מערבונים למוזיקה של מספרי סיפורים מזרחיים מתקתקה, יפה מאוד. וכאן אוסיף שהיה חסר לי מאוד שלא הראו קטע ישיבתי של לימוד גמ'. ואיני יודע האם זה בגלל שבעיני הסדרה זה לא חשוב כי הכל מעטה חיצוני וחברתי או כי זה יקרה בהמשך או טעות.

יש גם אמירה חתרנית, הם רבים עם חילונים ובכך מקדשי שם שמים. כמו בהרבה סיפורים שפוגעים בכבוד הקבוצה, חבר מהקבוצה פועל להאדיר את שמה. ופה אחד רב עם חילונים ומקללם כדי לקדש שם שמים… וזו אמירה חתרנית ויפה. גם בשביל החרדי מודרני, 'השבבניק', הישראלי הוא גוי – שצריך להראות לו!

יש כאן עוד אמירה שניתן להיות אייקון סקס או אייקון תרבותי חרדי גם כשאדם הוא צדיק השומר תורה ומצוות. לא חייבים להיות מדליקים רק במראה מערבי. וזה מה שרואים בסדרה גם, במאבקי הכוח בין הצו"ל לשבאבניקים, כל אחד מייצג צד. הצו"ל אנטי-גויי-מערבי, והשבאבניקים פרו. בכל החברה החרדית יש את הוויכוח הזה בין הפרטיקולרי החרדי לאוניברסליזם המערבי.

וכאן יש בשורה לראש הישיבה, גם עם הישיבה נועדה לקדם חיים תורניים, יש בה מקום למערביות, לא צריך להיות חנונים פנאטיים, ובוודאי שלא צריך להיות שבבניק בטלן. ברם יש להם תפקיד, למנוע הקצנה של הישיבה! וגם לעזור לחנונים למצוא שידוך…

בקיצור, לעת עתה סדרה מוצלחת לטעמי. אני מתכנן להמשיך.

3 מחשבות על “השבאבניקים 2017 עונה 1 פרק 1 – סקירה

  1. שמואל הלוי

    אכן סדרה מוצלחת עד כה, אך אי אפשר להתעלם מההתרשמות שעבודת התחקיר שעשו יוצרי הסדרה שטחית. בכדי להעביר את חוויית בחור הישיבה אין די בשימוש במילות קוד כגון צו"ל. וכאן המקום לכתוב מספר הערות בהקשר זה:
    א. כפי שכתבת, המינוח "שבאבניקים" אינו הולם את החבורה העליזה מחדר 17. "פרוסטערס" היה מתאים יותר.
    ב. יש בלבול רב בין משגיח לראש ישיבה.
    ג. פרוסטערס שיוצאים לחוות את העיר הגדולה לא מצטיידים במרבית ובז'קט. אמירתו (המדויקת!) ששתלו יוצרי הסדרה בפיו של אבינועם לפיה הם רוצים להיות חלק מהסיפור הישראלי ולא צופים מן הצד אינה עולה בקנה אחד עם דמותם של בחורי ישיבה שלא זו בלבד שלא משילים מעליהם את הסממנים המרחיקים אותם מהסיפור הישראלי, אלא שלובשים אותם בטבעיות בלא שנשמעת שום טרוניה מצידם.
    ד. היה חסר לי מאוד קטע "מבריק" בשיעור כללי. לא ניתן להעביר לצופה ולו מקצת מן המתרחש בשיעור כללי מחצי משפט על "חפצא" ו"גברא".
    ה. חסרה לי מאוד דמות ה"חשובער" בסדרה, מקווה שיופיע בהמשך.

    בסך הכל ניתן לסכם ולומר שהסדרה אכן טובה בסך הכל למרות הכשלים שנכתבו לעיל שאינם אלא זוטי דברים, אך מוטב יהיה שהסדרה תשתפר בעונות הבאות.

    Liked by 1 person

  2. פינגבק: השבאבניקים 2017 עונה 1 פרק 2 – ביקורת | תרבות'

כתיבת תגובה